Belastingen en administratie zijn meestal de minst favoriete aspecten van het ondernemerschap. Gelukkig is er goed nieuws: wanneer je je er een beetje in verdiept zijn er tal van fiscale voordelen. Floxlid MijnKennis geeft je tips die je geld én tijd opleveren.

Tip 1:

De kleine ondernemersregeling – Geen btw administratie meer: HOERA!
Blijft jouw omzet onder de € 20.000,- per jaar? Dan kun je je aanmelden voor de kleine ondernemersregeling (KOR) van De Belastingdienst. Je bent dan niet meer btw-plichtig. Het voordeel is dat je geen btw-administratie en -aangifte meer hoeft te doen. Een nadeel kan zijn dat je de btw niet meer kunt aftrekken. Daarom is dit vooral interessant wanneer je veel particuliere klanten hebt.

Tip 2:

Net begonnen? Die nieuwe laptop kun je gewoon aftrekken. Als nieuwbakken ondernemer heb je natuurlijk in ieder geval een laptop nodig voor je e-mail en het onderhouden van jouw website. De regel die de Belastingdienst hanteert is dat je bedrijfskosten kunt aftrekken wanneer deze € 450,- of meer kosten én je de aankoop langer dan 1 jaar gebruikt. Omdat je net begonnen bent met ondernemen mag je dit soort grote investeringen in één keer aftrekken van je winst, waardoor je minder omzetbelasting betaalt.

Tip 3:

Voorkom een schoenendoos vol bonnetjes. Ben je een administratie-hater? Met dit simpele  stappenplan maken we het je makkelijk. Het levert niet direct harde euro’s op, maar als je meer overzicht hebt over je financiën, kun je sneller bijsturen en zie je direct of een klant zijn factuur wel of niet heeft betaald. Want niks is zo erg, als je na een jaar die schoenendoos vol bonnen en facturen moet ordenen zodat je jouw aangifte kan (laten) doen. Hieronder het stappenplan:

1A: Koop een ordner en een perforator.
1B: Zelfde als bij 1A maar dan voor alle digitale administratie. Maak een map aan met Administratie met daarin een map facturen en een map inkoopfacturen.
2: Je doet een aankoop of je betaalt (meteen dan ben je ervan af) een factuur van een leverancier. Hup: gaatjes erin en in de klapper of in de juiste digitale map.
3: Reserveer liefst iedere week, maar vooruit, minimaal één keer per maand, een vast tijdstip voor de administratie. Houd de volgende zaken bij in een Exceloverzicht:
• Welke facturen (met factuurnummers) er zijn verstuurd én betaald.
• Welke inkoopfacturen jij hebt betaald.

Dit is in een notendop hoe je het zelf kunt organiseren, zodat je én overzicht houdt van wat erin komt en eruit gaat én dat je bij de jaarrekening al je spullen bij elkaar hebt. Alle bedrijfskosten kun je immers opvoeren als aftrekpost, dus best zonde als je die factuur van je laptop niet meer kunt vinden.

Hulp nodig?

Natuurlijk zijn er tal van administratiekantoren, waarvan wij er ook één zijn, die goedkope maandelijkse administratie-abonnementen hebben. Voor een paar tientjes per maand verzorgen zij jouw btw-aangiften en je jaarrekening. Dit doe je vaak met behulp van een digitale app. Hiermee kun je foto’s maken van bonnetjes en facturen en die je met één druk op de knop in jouw digitale administratie zet. 

Heb je verder nog vragen? MijnKennis is elke oneven week op maandagochtend aanwezig bij Flox. Kom gerust langs!