De coronacrisis en de lockdown kwam voor velen van ons als een verrassing. In onze vorige nieuwsbrief peilden we de eerste reactie van drie van onze leden. Nu de regels weer wat versoepeld worden, kijken twee Floxleden terug op deze roerige tijd.

Nicole Bakker

Nicole Bakker, eigenaar administratiekantoor, zzp service achterhoek:

“Ik heb geen last gehad van een dip in mijn werkzaamheden door de coronacrisis. Integendeel; ik had het enorm druk! Mijn telefoon stond roodgloeiend. Klanten wilden graag informatie over allerlei regelingen, zoals de Tozo. Ook wilden veel van hen hun aangiftes BTW en IB zo snel mogelijk in orde hebben, omdat ze wilden weten waar ze financieel aan toe waren. Ik heb alle vragen zo goed mogelijk beantwoord en mijn kennis ook gedeeld op social media. Daarnaast ben ik natuurlijk keihard aan de slag gegaan met al het werk dat op me afkwam.”

Thuiswerken en Skypen

“Toen de lockdown werd aangekondigd, ben ik direct vanuit huis gaan werken. Ik heb geen afspraken meer gehad op locatie, alleen telefonisch en via Skype. Ook privé moest ik wel aanpassingen doen. Ik besloot bijvoorbeeld een keer per week boodschappen te gaan doen in plaats van elke dag, terwijl dat vooruitdenken en plannen wat ik ga eten helemaal niet bij me past.”

Gelukkig niet driehoog-achter

“Ik ben wel heel blij dat ik in de Achterhoek woon. Ik moet er niet aan denken dat ik deze tijd door had moeten brengen in een stad driehoog achter. Ik kon gewoon wandelen en naar mijn paard gaan. Het mooie van deze tijd vind ik dat mensen elkaar meer zijn gaan helpen. Zelf haal ik nog steeds elke week boodschappen voor iemand die in de risicogroep zit. Ik hoop dat mensen zich ook na deze crisis bewust blijven van de mensen om zich heen.”

“Ik ben blij dat er nu meer versoepelingen zijn. Ik zie ernaar uit om weer bij Flox te gaan werken en daar mijn Flox-collega’s te spreken.”

Jolanda Bouwmeester, eigenaar hr-bureau Boost your talent:

“Het was een tijd van bezinning”

“Toen ik van de lockdown hoorde, dacht ik al snel: ‘Wat betekent dat voor mij?’ Ik werkte onder andere bij een grote opdrachtgever en daar speelde de discussie over het afscheid nemen van externen. Wat als ik daar ook bij zat? Gelukkig was dat niet het geval. Ze wilden juist in deze tijd gebruik blijven maken van mijn HR-expertise. Voor mij was dat een opluchting. Zo had ik toch een basis naast mijn andere twee opdrachtgevers waar het aantal uren wel was teruggelopen.”

Veel wandelen

“Ik ging vanuit huis werken. Dat was best wennen. Ik had twee zoons die nu ook continu thuis waren. We konden allemaal niet sporten, uitgaan of afspreken met vrienden. Dat was niet leuk, want we zijn alle drie actieve mensen die van gezelligheid houden, maar gelukkig regelde alles zich weer snel. Ik ging veel wandelen, met name tijdens de lunchpauze en ’s avonds na het eten.”

Online workshops en bezinning

“Doordat het aantal werkuren bij de kleinere opdrachtgevers was teruggelopen, veranderde mijn werkschema. Ik werkte altijd op vaste dagen voor mijn grote opdrachtgever, maar nu ik meer tijd had ging ik dat spreiden over alle dagen. Dat heb ik later bewust teruggedraaid. Hierdoor kreeg ik meer tijd voor andere dingen. Zaken die ik altijd al van plan was, maar die er nooit van kwamen, kwamen nu eindelijk aan bod. Ik ging onder andere online workshops van Flox volgen en kreeg daardoor inspiratie en nieuwe ideeën. Het was echt een tijd van bezinning.”

De impact van 1,5 meter afstand

“Wat het meest indruk op me heeft gemaakt, is het overlijden van iemand die ik goed kende. Ineens realiseer je je wat impact is van de regel 1,5 meter afstand houden. Je kunt niet dichtbij iemand zijn en moet je betrokkenheid op een andere manier tonen.”

Meer balans

“Over het algemeen kijk ik positief op deze tijd terug. Ik had meer balans tussen werk en privé. Ik ontdekte dat je met minder werkuren toch goed kunt leven en dat je minder gejaagd bent. Ik ben wel blij dat ik nu weer ‘live’ gesprekken mag voeren en buiten de deur kan werken bij mijn opdrachtgevers en bij Flox. Dat heb ik erg gemist!”