Flox-lid Judith Wolterink is coach/counseler. Een van de behandelingen die zij uitvoert is IEMT. Ze past deze methode toe bij klanten die te maken hebben met terugkerende stress, depressieve gevoelens of een trauma (PTSS). Bij Flox waren we onder de indruk van de effecten van deze methode en besloten daarom een online kennissessie aan dit onderwerp te wijden.

Wat is IEMT-coaching?

Als je merkt dat je last hebt van belemmerende gedragspatronen, negatieve overtuigingen, emoties, stress/burnout, pijnklachten of PTSS dan kan het helpen om hier mee aan de slag te gaan. Bij Integral Eye Movement Therapie (IEMT) werken we met name met de informatie die is opgeslagen in het onderbewuste brein en het lichaam. Je bent je vaak niet bewust van de oorzaak van een bepaald gevoel, behalve dat je ervaart dat het je belemmert om vrije keuzes te maken. De oorzaak kan een situatie zijn die je hebt meegemaakt, maar ook een conclusie die je ooit hebt getrokken. Het brein maakt koppelingen om te voorkomen dat je deze ervaringen nogmaals mee hoeft te maken. Het goede nieuws is dat deze koppelingen ook weer kunnen worden weggehaald.

Hoe werkt IEMT?

IEMT werkt rechtstreeks met het brein waar al deze informatie is opgeslagen. Het principe is dat we gebruik maken van de wetenschap hoe en waarom het brein deze informatie heeft opgeslagen. Ons gedrag is namelijk een onbewuste poging om iets te bereiken óf om iets te vermijden, en 95% van al ons gedrag is onbewust!
Het voordeel hiervan is dat we niet over alles na hoeven te denken, het nadeel ervan is dat we doorgaan met oplossingen die feitelijk al lang niet meer de beste oplossing zijn. Bijvoorbeeld: de angst om fouten te maken, kan zich onbewust uiten in perfectionisme. Dit kan een tijd lang doeltreffend zijn om daarmee waardering te krijgen voor je werk, maar het geeft een enorme interne spanning als de omstandigheden het niet langer mogelijk maken om het werk perfect af te leveren (bv door veel vacatures op een afdeling).

Waneer kan IEMT worden ingezet?

IEMT kan worden ingezet bij allerlei vraagstukken. Een groot voordeel is dat de client geen details hoeft te vertellen. We gaan samen op zoek naar het moment dat een conclusie, een gevoel of een gedragspatroon is ontstaan.

IEMT kan ondermeer een positieve bijdrage leveren aan het:

– verminderen of neutraliseren van negatieve emoties en gevoelens

– loslaten van vervelende herinneringen

– stoppen met piekeren over de toekomst

– doorbreken van blokkades, belemmeringen en ineffectief gedrag

– post-traumatische stress

– vermindering van pijn en fysieke klachten

– stress gerelateerde, burnout of boreout klachten

– weghalen van het fundament onder een depressie

– verminderen van angsten of fobieën

– vergroten van vitaliteit, eigenwaarde en zelfvertrouwen

– effectief omgaan met Hoogsensitiviteit

– in beweging komen en regie pakken over je leven.

De online kennissessie vindt plaats op donderdag 6 mei om 19.30 uur.