Hoe mooi is het als een ondernemer meteen aan jou denkt bij een bepaald vraagstuk of probleem? Blijkbaar heb je dan met je verhaal en presentatie een goede indruk op hem of haar gemaakt. Ben je hier nog niet zo bedreven in? Lees dan snel de 6 tips van ondernemerscoach Ivar van Asten.

Tip 1. Wees en blijf jezelf

Mensen die zichzelf zijn komen betrouwbaar en positief over. Blijf bij alles wat je doet en zegt dus dicht bij jezelf. Bedenk bijvoorbeeld als er iets nieuws op je pad komt: “Voelt dit comfortabel?” Is dat niet het geval, onderzoek dan waarom dit zo is en of je er iets aan kunt doen. Ben je bij een presentatie bijvoorbeeld bang dat je je tekst vergeet? Kijk dan wat je kunt doen om deze angst te overwinnen. Heb je alles geprobeerd en voelt het nog steeds niet goed? Neem dan een besluit. Doe het niet, of zoek iemand die je er echt goed mee kan helpen.

Tip 2. Zorg voor een eenduidige uitstraling

Heb je de volgende situatie wel eens meegemaakt? Je ontmoet iemand op een netwerkbijeenkomst en je bent heel enthousiast over zijn of haar sprankelende persoonlijkheid. Thuis besluit je meteen even zijn of haar website te checken en wat blijkt? De site is supersaai. Grote kans dat je alsnog afknapt en geen verdere stappen richting deze persoon doet. Zonde toch? Zorg er dus voor dat je persoonlijke presentatie en je presentatie via social media, website en promotiemateriaal goed op elkaar aansluiten.

Tip 3. Let op je non-verbale communicatie

Non-verbale communicatie bepaalt voor 55% hoe je bij iemand overkomt. 7% wordt gevormd door je woordkeus en 38% door je tonaliteit (stemverheffing, pauzes tussen je woorden, etc.). Reden genoeg dus om op je non-verbale gedrag te letten. Ben je met iemand in gesprek, zoek dan oogcontact (maar ga niet staren!). Let ook op je handen. Sta niet met je armen slap langs je lichaam, maar gebruik ze om je verhaal kracht bij te zetten.

Tip 4. Stem je boodschap af op de ontvanger

Niet iedereen zit hetzelfde in elkaar. Wil je echt indruk maken op iemand, zorg dan dat je je in die persoon verdiept. Mensen die veel op het gevoel zitten houden bijvoorbeeld van een verhaal waar emotie in zit. Vertel hem of haar dan eens over je passie en geef aan waar je enthousiast over bent. Moet je een voorstel maken voor een potentiële opdracht? Luister dan tijdens het voorgesprek goed naar wat de ondernemer belangrijk vindt en waar zijn of haar interesses liggen. Verwerk deze vervolgens in je verhaal. Dit zal veel meer aanspreken dan een standaard offerte of projectvoorstel.

Tip 5. Ga in op het ‘waarom’

Vertel je anderen tijdens netwerkgesprekken altijd wat je doet en wie je bent? Doe dat eens niet en begin juist over het ‘waarom’. Hiermee raak je mensen. Een mooi voorbeeld is Apple. Hun verhaal gaat niet over de goede computers die ze maken, maar over het eenvoudige gebruik en het mooie design. En oh, ja, ze maken ook nog goede computers. Simon Sinek verwoordt dit op een mooie manier in zijn ‘Golden circle’.

 

Tip 6. Stap uit je comfort zone en ga doen!

Jezelf presenteren doe je niet op je zolderkamertje. Ga dus naar buiten, ga netwerken, spreek met mensen af en vertel je verhaal. En bedenk je: mislukking bestaat niet, er is alleen feedback.